‘Virtual reality is de toekomst’

Ict-studenten presenteren hun innovatieve  apps, tools, gadgets en games

Een virtual reality-spelletjeshal, een apparaatje dat een epilepsieaanval herkent en een stem-tool die niet te hacken is. Deze en andere ict-toepassingen werden het afgelopen semester ontwikkeld door ict-studenten.

 

Transportbedrijf vanuit je bureaustoel04-‘Virtual reality is de toekomst’(01)-win 09-19 januari 2017
Transport Mayhem is een game waarin je je eigen transportbedrijf begint, ontwikkeld door Maikel Niks (middelste op de foto) en zijn vier groepsgenoten. Samen vormen ze  Gryphonheart Studios.

Wat is Transport Mayhem voor game?
Je stapt in de schoenen van de directeur van een transportbedrijf, en gaat op zoek naar gelegenheden om in een willekeurig gegenereerde wereld geld te verdienen en een groot imperium op te bouwen. Door gebruik te maken van verschillende vormen van transport vervoert de speler goederen en mensen van steden naar fabrieken, of naar andere steden.

Het klinkt als Transport Tycoon, een andere game.
Onze game is honderd procent vanaf de grond opgebouwd, maar we zijn inderdaad geïnspireerd door Transport Tycoon. Maar ons spel heeft veel andere unieke features zoals een uitgebreide multiplayer, mod-support, en achievements.

Hoe ver zijn jullie al?
Op dit moment zitten we nog in de vroege alfa-fase van de ontwikkeling, maar we hopen in 2018 te verschijnen in de Steam Store, dat is een online gamewinkel. Momenteel zijn er pas twee opties voor vervoer in de game; spoor en weg. Het duurt dus nog wel even voordat het helemaal af is, maar het is al wel mogelijk je te registreren voor een early access wanneer we in de beta-fase zijn.

04-‘Virtual reality is de toekomst’(02)-win 09-19 januari 2017

 

Spelletjeshal met virtual reality04-‘Virtual reality is de toekomst’(03)-win 09-19 januari 2017
De klassieke arcadehallen, openbare plekken waar je videogames kan spelen, komen helemaal terug, volgens Danny Hendrikse (links op de foto) van Immersive Gaming. Maar ze doen er graag een schepje bovenop: ze zijn bezig een arcadehal te ontwikkelen die volledig draait om Virtual Reality.

Hoe gaan jullie de spelletjeshal echt ‘immersive’ maken?
Door de locaties aan te kleden, gebaseerd op de aanwezige games. Veel mensen hebben al eens een goedkope kartonnen VR-bril gebruikt, maar dat biedt nog geen kwart van de ervaring die een echte VR-bril kan leveren. Door het aankleden van de locatie zorgen wij voor een nóg realistischere beleving; in een game die zich in de sneeuw afspeelt kunnen we bijvoorbeeld wat met de temperatuur en wind doen, en bij een racegame kunnen we het laten ruiken naar verbrand rubber.

Is de arcadehal niet wat ouderwets?
Immersive Gaming is een oud concept in een moderne vorm. Onder de ‘retro’-vlag zijn er al steeds meer arcadehallen teruggekomen in Nederland, zoals de Amsterdamse TonTon Club, wat een beetje de analoge versie van ons bedrijf is; je komt binnen, drinkt wat, speelt wat spelletjes en je hebt een leuk avondje uit met familie of vrienden. Virtual Reality is volgens ons de toekomst, maar het is helaas nog niet toegankelijk voor het grote publiek. Wij willen iedereen deze ervaring aanbieden voor een eerlijke prijs, vergelijkbaar met een potje karten of paintballen.

04-‘Virtual reality is de toekomst’(04)-win 09-19 januari 2017

Apparaatje dat epilepsieaanval herkent
Kanar Talal (tweede van links) is één van de vier studenten die voor Zorggroep Boat, een gehandicaptenzorgorganisatie,  een apparaatje ontwikkelt dat patiënten van afstand in de gaten kan houden. De ‘CLAPI’ moet begeleiders ontlasten.

Hoe moeten we dat voor ons zien?
Werken in de zorg is zwaar, helemaal als je je bedenkt dat er maar een paar medewerkers zijn die moeten zorgen voor een grote groep cliënten. De CLAPI zorgt ervoor dat begeleiders ook op afstand in de gaten kunnen houden of alles goed gaat met de cliënt.

Kun je een voorbeeld geven?
Stel, een cliënt krijgt een epilepsieaanval of een woede-uitbarsting. Ons apparaat kan die geluiden herkennen en stuurt dan een seintje naar de begeleider, die dan via de camera kan kijken wat er aan de hand is. Veel van de cliënten van Boat hebben psychische of verstandelijke beperkingen. Je begrijpt dat die niet allemaal 24/7 begeleid kunnen worden, dus we hopen met ons apparaat te zorgen dat er ondanks de vele bezuinigingen in de zorg toch goed gezorgd kan worden voor de cliënten.

Hoe ver zijn jullie?
Het prototype is bijna klaar. We moeten alleen het omhulsel nog printen, en dan is de CLAPI in principe klaar voor gebruik.

 04-‘Virtual reality is de toekomst’(05)-win 09-19 januari 2017

 

Stemmen zonder hackers
Om ervoor te zorgen dat online stemmen tijdens Winovation vlekkeloos verloopt, hebben Rafaëllo Beentjes (links op de foto) en zijn projectgenoten een stemapplicatie ontwikkeld die niet gehackt kan worden.

De aanleiding voor het maken van deze tool is de Winnovation van vorig jaar. Klopt het dat er toen 10.000 keer werd gestemd terwijl er maar 200 bezoekers waren?
Dat klopt, daar zien wij de humor ook wel van in. Binnen HBO-ICT is er een uitstroomprofiel met de focus om de zwakheden van ict-systemen te vinden. Zij vonden toen een zwakte in de vorige stemapplicatie, waardoor er gerommeld is met het aantal uitgebrachte stemmen. Met onze nieuwe stemapplicatie hopen we te voorkomen dat dit nogmaals kan gebeuren. Dit keer zullen de stemmen wel betrouwbaar zijn.

Hoe zorgen jullie dat er niet gefraudeerd wordt met stemmen?
De stemmer voert eerst zijn of haar mobiele nummer in op een terminal. Dan checkt onze webapplicatie of dat nummer al in gebruik is, en als dat niet zo is, wordt er een sms met stemlink naar het nummer gestuurd waarmee gestemd kan worden. Deze stemmen zijn dusdanig beveiligd dat er niet mee geknoeid kan worden.

04-‘Virtual reality is de toekomst’(06)-win 09-19 januari 2017

 

Innovatie op Winnovation
Alle derde- en vierdejaars van de opleiding hbo-ict hebben het afgelopen semester hard gewerkt aan de meest uiteenlopende digitale producten of diensten. De studenten presenteren deze apps, toepassingen, games, gadgets of tools tijdens het (jaarlijkse) event Winnovation op donderdag 19 januari  in het X-gebouw, van 13.00 tot 16.00 uur. In totaal zijn er ongeveer 75 kraampjes. Zeven thema’s staan centraal: virtual reality, innovation, security, ict-services, apps, gadgets en games.

Een vakjury beoordeelt de projecten. Daarnaast wordt er een publieksprijs uitgereikt, met een door studenten ontwikkelde stemtool. Ook worden de twee beste virtual reality-projecten geselecteerd om in te dienen voor de Dutch VR Awards.

Er zijn 1 reacties op «‘Virtual reality is de toekomst’»

  1. Misschien wel aardig voor de ontwikkelaars van CLAPI dat er warme contacten waren vanuit de Hogeschool met Epilepsiecentrum SEIN. Is dat bekend?
    http://www.dutchbuttonworks.com/2010/09/windesheim-valt-voor-epilepsie/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *